Tabung Belajar

Tuesday 1 May 2012

Tip Atasi Kecurian (Versi Kartun)

Aku kembali menulis lagi selepas 16 hari menyendiri..tak sangka lame jugak aku menyendiri..aku menyendiri bukan sebab pututs cinta atau ape,cuma takut untuk menanti result aku untutk sem ni.tapi alhamdulillah la,aku nak ucapkan trimas kat sape-sape yang doakan aku..semalam kat tempat aku group wali band datang..aku boleh kasi 2/5 je rating..tak best mane pon.nasib baik free kalau tak aku mogok mintak balik duit tiket.hahahaha..

Semalam best-best berseronok,tetibe salah sorang dari kitorang dapat panggilan phone.mak dia suh balik sebab rumah diorang kene rompak a.k.a pencuri masuk tanpa izin untuk mencuri barang..so,ari ni aku terus dapat idea nak buat entri ni..nasib baik takder orang rumah dia kalau tak,tak tau la..perompak zaman sekarang bukan boleh kira..nak kerat orang kerat je macam kertas..

Aku akan kasik beberapa tip je camne nak atasi kecurian..sebelum aku nak kasi tips ni,aku nak bagi amaran...

"PENCURI YANG BERGELAR PENCURI DILARANG MEMBACA ENTRI NI".....


(1) Bawa kunci alarm kereta ketika tidur

tekan alarm kete je
Senang cite kalau korang malas sangat bangun kalau ade pencuri,korang tekan je alarm kereta korang kompem diorang panik..tak pon guna alarm yang kuat sikit biar satu kawasan tu dengar dan bangun..kalau jiran tanye cakap pencuri nak mencuri rumah korang..kan senang??

(2) Jangan biarkan anak-anak tidur diruang tamu

masuk tidur dalam
Zaman skrang ni,pencuri tak kisah potong ke,kerat orang ke asalkan dia dapat ape yang dia nak..ibu bapa pastikan anak-anak tidur dalam bilik pada waktu malam..kot-kot la kan malam tu rumah korang kene pecah masuk,tak pasal-pasal anak korang yang jadik tebusan...biar kucing je tidur kat luar..(aku heran jugak asal budak-budak sekarang ni suke sangat tidur kat luar,padahal katil ade??)..

(3) Simpan barang kemas kat luar

tanam kat luar
Yang ni aku rase sume orang penah dengar..tanam luar rumah. barang kemas korang..tapi jangan la bagitau jiran korang yang korang tanam barang korang kat situ.tak pasal-pasal jiran korang yang jadik pencuri..tapi camne pulak kalau rumah korang tu rumah flat..nak tanam kat mana??any solution??hahahha

(4) Simpan semua pisau

simpan semua skali
Yang ni cara yang paling eksotik aku rase..simpan sume pisau kat tempat pencuri tak boleh carik..biasa nyer pencuri ni jarang bawa pisau time mencuri(aku rase la)..kalau bawak pon pisau mainan je.hahahaha..so,korang simpan je la kat mana-mana sesuai..tapi ade ke orang yang rajin sangat nak simpan sume pisau sebelum tidur???

Aku berharap sangat pencuri kat luar tu tak bace entri aku ni sebab aku tulis entri ni untuk korang yang mungkin akan menghadapi situasi ni..kalau korang rase korang tu pencuri dan degil jugak nak bace,aku harap korang berubah la..buat la keje yang berfaedah dan jangan pandai curi harta orang je..tak cool langsung..  : p


p/s: Mencuri buat kita senang kaya dan mencuri jugak yang menbuatkan kita senang dapat dosa..pilihan 
      ditangan korang..dosa atau nak kaya??


2 comments:

  1. simple blog....just nice..jom ke blog sis http://twin811.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. ok..tip yang bagsu,,,,cuma banyak gambar katun aje...xper ok...janji kita ada identiti kita sendiri...

    bagus tip yang boleh membantu salah satu penyebaran ilmu kan...

    wassalam....

    pls: Pape nanti visit my blog dan komen k....jgn luper jadi my follower k...

    ReplyDelete

kata-kata budak cantik & hensem